Begroting 2020

P2 Verkeer en vervoer

2.2 Parkeren

Wat gaan we daarvoor doen ?    

2.2 Parkeren

Belangrijkste ontwikkelingen 2020

Belangrijkste resultaten 2020

Beleid voor elektrische oplaadinfrastructuur

Beleid voor kenteken gebonden gehandicaptenparkeerplaatsen

Uitbreiding fietsparkeerterrein station De Vink

Uitvoering maatregelen uit het parkeeronderzoek centrum

Toelichting

Het autobezit per huishouden neemt toe. Dit zorgt voor een verhoging van de parkeerdruk, met name in de woonwijken met woningen zonder eigen parkeervoorziening. In bestaande gebieden is het vaak moeilijk om het parkeerareaal structureel uit te breiden. Bij nieuwe ontwikkelingen worden vanwege het gemiddelde autobezit en de aanwezigheid van openbaar vervoer de gemiddelde kencijfers voor parkeren van het CROW gehanteerd. Ook bij het herbestemmen van bestaande panden wordt hiervan uitgegaan.

Beleid voor elektrische oplaadinfrastructuur
Een trend die in 2020 doorzet is de toename van het aantal elektrische auto’s en de vraag naar meer en een goede infrastructuur van elektrische oplaadpalen. Het huidige contract voor de plaatsing van elektrische oplaadpalen op aanvraag eindigt eind 2020. In 2020 wordt in samenspraak met regionale partners vervolg gegeven aan het ontwikkelen van nieuwe kaders voor de plaatsing van elektrische oplaadinfrastructuur. Hier wordt ingezet op een goede infrastructuur om in de groeiende vraag te voorzien. Op basis van dit nieuwe kader wordt de plaatsing van elektrische oplaadpalen na het aflopen van het huidige contract eind 2020 voortgezet.

Beleid voor kenteken gebonden gehandicaptenparkeerplaatsen
Doordat mensen (met name ouderen) langer zelfstandig blijven wonen en steeds meer ouderen nog over een rijbewijs beschikken worden er steeds meer gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken aangevraagd. In 2020 worden beleidsregels hiervoor opgesteld.

Uitbreiden fietsparkeerterrein bij station De Vink
In 2016 is het bestuursakkoord fietsparkeren bij stations vastgesteld om landelijk de grote tekorten aan fietsparkeerplaatsen op te lossen. Bij station de Vink zijn momenteel 720 fietsparkeerplekken, verdeeld over de Voorschotense en de Leidse zijde. De bezettingsgraad is momenteel ruim 90%. Prognoseberekeningen van ProRail komen voor 2030 uit op 1.122 plekken. In samenwerking met de Provincie Zuid-Holland en de gemeente Leiden is een plan uitgewerkt voor de uitbreidingsopgave van 400 plekken die worden verdeeld tussen de Voorschotense en Leidse zijde. Het merendeel van de kosten wordt vergoed door het Rijk en de provincie Zuid-Holland. De gemeente Voorschoten neemt 10% van de kosten voor haar rekening. De werkzaamheden staan gepland voor 2020 en worden uitgevoerd door ProRail. Met de uitbreiding van de fietsparkeerplaatsen wordt bijgedragen aan het stimuleren van het fietsgebruik.

Voor de uitbreiding van het fietsparkeerterrein bij het station is het belangrijk dat de gemeente actief handhaaft op het fietsparkeren. Dit houdt het ruimen van fietswrakken, handhaving van het verbod op het verkeerd, gevaarlijk of hinderlijk stallen van fietsen en met name ook de weesfietsenaanpak in. De provincie en het Rijk stellen dit als voorwaarde voor cofinanciering van de uitbreiding van het fietsparkeerterrein. In 2019 is de APV aangepast waardoor het juridisch mogelijk is om te handhaven op weesfietsen. In 2020 wordt een uitvoeringsplan voor de structurele weesfietsenaanpak opgesteld.

Uitvoering maatregelen uit parkeeronderzoek centrum
In 2019 is het parkeeronderzoek in het centrum (voor zowel de auto als fiets) gestart. In dit onderzoek worden tevens de maatregelen die voortkomen uit het centrumplan van de Taskforce geëvalueerd. Afhankelijk van resultaten zal het parkeerbeleid eventueel worden bijgesteld door middel van enkele kleine maatregelen.

x € 1.000
Lasten € -43
Baten € 13
Saldo € -30