Begroting 2020

P0 Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur

Wat gaan we daarvoor doen ?    

0.1 Bestuur

Belangrijkste ontwikkelingen 2020

Belangrijkste resultaten 2020

Invoering Omgevingswet
De Omgevingswet treedt op 1 januari 2021 in werking. De Omgevingswet heeft als motto ‘Ruimte voor ontwikkeling, waarborgen van kwaliteit’. Het gaat daarbij ook om het zorgdragen voor een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving en goede omgevingskwaliteit. De gebruiker van de leefomgeving wordt daarbij centraal gesteld.
De transitieperiode om de Omgevingswet volledig in te voeren duurt tot 2029. In de periode tussen 2020 en 2029 zijn een aantal landelijke momenten waarop we zaken geregeld moeten hebben.

Doordat er maandelijks nieuwe inzichten zijn in wat we moeten doen en kunnen is het belangrijk om activiteiten en resultaten gedurende het jaar te herijken en bijsturen. Dit vraagt flexibiliteit. Daarom staan te behalen resultaten benoemd in het programmaplan invoering Omgevingswet. We stellen ons gedurende de invoering telkens de vraag: wat moeten we op 1 januari 2021 kunnen (vaardigheden) en weten (kennis); wat hebben wij als bestuurders maar ook ons ambtelijk apparaat nodig om deze kennis en vaardigheden eigen te maken; welke vraagstukken/opgaven die we hebben liggen kunnen we nu al in lijn met de Omgevingswet oppakken om zo te oefenen, leren, benodigde vaardigheden eigen te maken en op 1 januari 2021 klaar te zijn voor de wet.

Vanuit de financiële impactanalyse Omgevingswet 2019 komt de winstwaarschuwing dat de voorziening invoering Omgevingswet mogelijk niet voldoende is om de implementatiekosten te dekken. Vanwege de aannames die in de analyse zitten en het uitgavenpatroon van de afgelopen jaren is het vooralsnog niet nodig om de voorziening voor het jaar 2020 te verhogen.

Het college van Voorschoten is nu een jaar aan de slag met het collegeakkoord Duurzaam Vooruitstrevend. Dit overzicht laat u zien welke afspraken het afgelopen jaar zijn gemaakt en wat er is bereikt.

Participatie
We zijn gestart met dorpsdialogen over onder andere bestuurlijke toekomst, subsidiestelsel en financiën.

We hebben 22 burgerinitiatieven ondersteund.

Een gezamenlijke taskforce van gemeente en inwoners gaat burgerparticipatie verder stimuleren.

Een zelfstandig Voorschoten in de Leidse regio
We hebben een routekaart gemaakt om een actieve invulling te geven aan de keuze voor meer samenwerking in de Leidse regio.

Met Wassenaar is een traject gestart om helderheid te geven over de toekomst van de gemeenschappelijke ambtelijke organisatie.

Toelichting

Het college van Voorschoten is nu een jaar aan de slag met het collegeakkoord Duurzaam Vooruitstrevend. Een aantal belangrijke ontwikkelingen voor 2020 worden hieronder toegelicht.

Voortdurende bezinning op de wijze waarop de gemeente bestuurd wordt is gewenst. Toegenomen complexiteit van onderwerpen, expertisen en mondigheid van inwoners vraagt om nieuwe vormen van participatie en ontwikkeling. De rekenkamer heeft advies uitgebracht over de kaderstellende rol van de raad. Het college heeft op basis van het coalitieakkoord voorstellen gedaan voor de aanpak van participatie.

Omgevingswet
De Omgevingswet treedt op 1 januari 2021 in werking. De Omgevingswet heeft als motto ‘Ruimte voor ontwikkeling, waarborgen van kwaliteit’. Het gaat daarbij ook om het zorgdragen voor een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving en goede omgevingskwaliteit. De gebruiker van de leefomgeving wordt daarbij centraal gesteld.
De transitieperiode om de Omgevingswet volledig in te voeren duurt tot 2029. In de periode tussen 2020 en 2029 zijn een aantal landelijke momenten waarop we zaken geregeld moeten hebben.

Vanuit de financiële impactanalyse Omgevingswet 2019 komt de winstwaarschuwing dat de voorziening invoering Omgevingswet mogelijk niet voldoende is om de implementatiekosten te dekken. Vanwege de aannames die in de analyse zitten en het uitgavenpatroon van de afgelopen jaren is het vooralsnog niet nodig om de voorziening voor het jaar 2020 te verhogen.

Een zelfstandig Voorschoten in de Leidse regio
We zijn nog steeds bezig met meer focus op de Leidse regio en het versterken van die samenwerking. Het doel daarvan is versterking van maatschappelijke voorzieningen, beperking van de kosten, verbetering van de kwaliteit van dienstverlening, vergroten van democratische controle en bescherming van het unieke karakter van Voorschoten.
Er is een Routekaart ontwikkeld om aan de focus op de Leidse regio uitvoering te geven. In de Routekaart zijn 2 “wegen” gedefinieerd om de samenwerking te intensiveren op inhoudelijke thema’s. Een interne en een externe weg. Ook is er een visie op samenwerking gemaakt. Het college komt met voorstellen naar aanleiding van het rapport van Berenschot over de bestuurlijke toekomst.

Hoewel Voorschoten waar het gaat om het sociaal domein nu aangesloten is bij de H10 (inkoop aan de Haagse kant) is de wens om uiteindelijk de inkoop meer te organiseren in de Leidse regio. Deze wens wordt de komende periode tot uitvoering gebracht.

Onderzoek Berenschot
Het afgelopen half jaar heeft het bureau Berenschot een onderzoek gedaan naar wat voor organisatie er nodig is om de gemeentelijke taken en ambities het beste te kunnen uitvoeren. In het onderzoek is nadrukkelijk uitgegaan van de publieke waarde voor inwoners, maatschappelijke opgaven en de toekomstvisie van Voorschoten. Andere factoren die zijn meegenomen in het onderzoek zijn de gewenste bestuurlijke zelfstandigheid van Voorschoten en de lijn van focus op de Leidse regio. De resultaten van het onderzoek zullen in de komende periode verder worden uitgewerkt en er zal worden bezien welke aanbevelingen er worden opgepakt. De gemeente Wassenaar heeft ook een onderzoek laten doen door het Bureau Rijnconsult. We werken met de gemeente Wassenaar samen in de ambtelijke fusie Werkorganisatie Duivenvoorde, een gemeenschappelijke regeling. Wat we afzonderlijk doen is van invloed op de ander. Daarom is het belangrijk om elkaar goed te informeren en mee te nemen in beslissingen die gevolgen kunnen hebben voor de samenwerking, de organisatie en voor de gemeente. Het college komt met voorstellen over wijze waarop invulling gegeven kan worden aan de voorstellen in het rapport.
Over de uitkomsten van beide rapporten gaan de gemeenten in gesprek.

Burgerparticipatie
Naar aanleiding van de vaststelling van de participatienota 'Samen maken we Voorschoten' wordt een taskforce met bestuurders, ambtenaren en inwoners opgericht om burger- en overheidsparticipatie in Voorschoten verder te brengen. De taskforce adviseert over mogelijke pilots op de diverse beleidsterreinen en monitort deze. Zo kan bepaald worden welke specifieke spelregels het best gehanteerd kunnen worden om participatietrajecten tot een succes te maken.

In juli 2019 heeft de gemeenteraad de participatienota 'Samen maken we Voorschoten' vastgesteld.
De participatienota bevat een plan van aanpak, dat in 2020/2021 wordt uitgevoerd. De Taskforce wordt in het najaar van 2019 opgericht. De Taskforce legt de uiteindelijke uitkomsten van de pilots en het werk van de Taskforce inclusief een evaluatie voor aan de gemeenteraad. Wanneer dit plaatsvindt, is afhankelijk van de looptijd van de te kiezen pilots.
Voor de implementatie van het burgerparticipatiebeleid is in de kadernota 2020 incidenteel budget opgenomen.  

Onderzoek Berenschot
Het afgelopen half jaar heeft het bureau Berenschot een onderzoek gedaan naar wat voor organisatie er nodig is om de gemeentelijke taken en ambities het beste te kunnen uitvoeren. In het onderzoek is nadrukkelijk uitgegaan van de publieke waarde voor inwoners, maatschappelijke opgaven en de toekomstvisie van Voorschoten. Andere factoren die zijn meegenomen in het onderzoek zijn de gewenste bestuurlijke zelfstandigheid van Voorschoten en de lijn van focus op de Leidse regio. De resultaten van het onderzoek zullen in de komende periode verder worden uitgewerkt en er zal worden bezien welke aanbevelingen er worden opgepakt. De gemeente Wassenaar heeft ook een onderzoek laten doen door het Bureau Rijnconsult. We werken met de gemeente Wassenaar samen in de ambtelijke fusie Werkorganisatie Duivenvoorde, een gemeenschappelijke regeling. Wat we afzonderlijk doen is van invloed op de ander. Daarom is het belangrijk om elkaar goed te informeren en mee te nemen in beslissingen die gevolgen kunnen hebben voor de samenwerking, de organisatie en voor de gemeente.
Over de uitkomsten van beide rapporten gaan de gemeenten in gesprek.

Interbestuurlijk Programma
In de komende periode zullen er meer nieuwe taken van de Rijksoverheid bij de gemeente komen te liggen. Onder andere de taken in het kader van de Omgevingswet en het Interbestuurlijk Programma (IBP). Bij beiden is nog niet helemaal in te schatten welke financiële druk dit oplevert en in hoeverre de middelen die hiervoor vanuit het Rijk worden aangeboden toereikend zullen zijn. Ook hier zullen keuzes en financiële creativiteit nodig zijn.

x € 1.000
Lasten € -3.195
Baten € 166
Saldo € -3.029